Aanmaning veel te hoog

 „Er wordt geprofiteerd van de onwetendheid bij consumenten”, waarschuwt de overkoepelende organisatie waar ondermeer incassobureau’s bij zijn aangesloten.

 Voorzitter Mannes Westhuis van het Verbond van Credit Management Bedrijven trekt aan de bel. Volgens hem brengen de vele schimmige incassobureaus die ons land telt vaak willens en wetens te hoge en onnodige kosten in rekening. „Vaak gaat het om relatief lage bedragen die, in combinatie met een dwingende aanmaningsbrief, zonder al te veel gemor worden overgemaakt.”

 Vaak gaat het daarbij volgens hem om zogeheten administratiekosten, of ’aanmaningskosten’. „Veel malafide incasso-organisaties en bedrijven maken hier misbruik van.” Vorig jaar juli is de wet juist aangepast om uitwassen te voorkomen en zijn er grenzen gesteld aan wat berekend mag worden.

 VCMB presenteert vandaag een onderzoek naar de misstanden bij aanmaningen. „Bijna een op de vijf bedrijven geeft toe dat nog steeds meer kosten in rekening worden gebracht bij consumenten dan volgens de wet mag”, aldus Westhuis. Zes op de tien bevraagde verantwoordelijken geven toe dat hun bedrijfswerkwijzen sowieso nog niet zijn aangepast.

 Voor bedrijven met betalingsachterstanden is er nog geen beschermende wetgeving, al voelen rechters daar wel steeds meer voor. „Bij ondernemingen gaat het bij elkaar opgeteld juist om heel hoge bedragen”, aldus Westhuis.

 Voor consumenten heeft VCMB een calculator op zijn site gezet waarmee consumenten kunnen nagaan of een incasso wel deugt. Als voobeeld geeft het verbond het voorbeeld van de welbekende incassokosten. Die mogen sinds ruim een jaar nooit meer bedragen dan 15% van de totaalfactuur, met een minumum van 40 euro en exclusief de wettelijk verschuldigde rente. „Controleer elke incasso daarom goed.”

Bron: Telegraaf 5 nov 2013